hoofd-leeg-maken

5 manieren om je hoofd leeg te maken


Je kon het in mijn vorige blogpost al lezen – een tijdje geleden was ik druk op zoek naar manieren om mijn hersenen wat meer rust te geven. Ik wilde mijn hoofd leeg hebben. Rust voor mijn brein. Stilte in die hersenpan. Dit lukte me allereerst door middel van meditatie. Nadat ik hierin een tijdje geoefend had, vond ik meer manieren voor wat silencio en die deel ik graag met je.

Wat goed is om je te bedenken, is dat gedachten bepalend zijn voor een bepaald gevoel op dat moment. Als je rust in je hoofd wilt vanwege negatieve gedachten en denkbeelden, dan is het goed om te beseffen dat je ervoor kunt kiezen hoe je je voelt. Heel simpel gezegd: door te denken aan negatieve dingen, ervaar je negatieve gevoelens. Zodra je dit merkt en je besluit dat je dit niet wilt, kun je je richten op positieve gedachten. Probeer het maar eens, het werkt echt. Je negatieve gevoel zal dan verdwijnen. Natuurlijk kun je niet direct uit een heel diepe put klimmen hiermee, maar je kunt misschien wel een stukje verder omhoog komen.

Wat daarnaast helpt om structureel meer ruimte in je hoofd te krijgen, is om te accepteren dat je zoveel gedachten hebt. Zodra je gaat nadenken over je gedachten an sich, krijg je rust en ruimte in je hoofd. Bedenk maar eens letterlijk: wat zal mijn volgende gedachte zijn? Je zult merken dat de eindeloze stroom gedachten tot stilstand komt, al is het maar voor heel even. Bizar vind ik het, hoe dat werkt in je hoofd.

Dat waren even mijn gedachten op papier (of beter gezegd: je beeldscherm). Dan volgen nu de tips waarvoor je deze blogpost misschien wel hebt aangeklikt.

  1. Focus je eens op je ademhaling. Door je puur te richten op het inademen (door je neus) en uitademen (langzaam, door je mond) en het gevoel dat ademhalen doet in je lichaam, kun je even stoppen met malen. Leg je handen eens op je buik en ervaar hoe je buik op en neer gaat tijdens het ademhalen. Doe dit eens tien keer achter elkaar. Wedden dat je je beter voelt?
  2. Ga mediteren. Echt, het helpt zo goed. Niet alleen voor de korte, maar zeker ook voor de lange termijn. Dankzij meditatie word je je zo ontzettend goed bewust van alles wat je denkt en kun je gedachten lostrekken van de persoon die je bent. Je bént namelijk je gedachten niet, je denkt ze alleen. Ze komen even bij je op bezoek en vertrekken vervolgens weer. Sommige gedachten komen wat vaker langs, ongevraagd. Een soort huisvredebreuk in je hoofd. Dankzij meditatie kun je deze gedachten loslaten en ruimte maken voor nieuwe inzichten.
  3. Luister een liedje. Concentreer je op alles in het nummer. Welke instrumenten hoor je? Hoe is de tekst? Wat doet de stem (als die er is in het nummer) met je? Door je te sterk te concentreren op het gevoel bij een liedje, kom je even uit je hoofd.
  4. Maak een wandeling. Ga erop uit. Het bos in, het strand op, voor mijn part gewoon een rondje om het huis. Snuif die frisse lucht op, luister naar die vogeltjes, voel die grond onder je voeten. Glimlach eens naar iemand die je tegenkomt. Leegmaken dat hoofd.
  5. Iets wat voor mij belachelijk goed werkt: schrijf je gedachten op. Schrijf ze op, leg het papier of notitieboekje weg en klaar ben je. Nu hoef je niet meer uren over je gedachten na te denken, want je hebt ze opgeschreven en bent ze kwijt.

Hopelijk heb je iets aan mijn tips. Misschien heb je zelfs wel tips voor mij. Wat doe jij als je je hoofd wilt leegmaken? Laat het me weten, ik ben benieuwd!

Posts created 29

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Gerelateerde berichten

Type je zoekwoorden hierboven en druk op Enter om te zoeken. Druk ESC om te annuleren.

Terug naar boven