mediteren-leren

Mediteren kun (moet!) je leren

Nooit gedacht dat ik een artikel zou gaan schrijven over mediteren, en dat nog wel op mijn eigen blog. Als je me dit een paar jaar geleden had verteld, had ik je hard uitgelachen. En toch schrijf ik dit vandaag, want halverwege het afgelopen jaar moest het roer radicaal om. Ik liep mezelf aan alle kanten voorbij. Toch duurde het een behoorlijke tijd voor ik dat zelf in kon zien. Uiteraard had een aantal mensen in mijn omgeving dat al veel eerder door. Het was alleen echt iets dat ik zelf in moest zien voor ik er iets aan kon veranderen. En dit moment was na mijn miskraam in augustus.

Ik voelde me rusteloos en mijn hoofd zat bomvol – té vol. Elke dag ontplofte mijn hoofd voor mijn gevoel van alle gedachten die ik had. Zinnige, maar veelal ook onzinnige gedachten. Wilde ik gaan slapen, dan hoorde ik eerst nog drie liedjes door elkaar heen in mijn hersenpan. Werd ik ‘s nachts wakker, dan was ik de hele wereld aan het overdenken. En echt niet al mijn gedachtes waren negatief, maar het waren er vooral gewoon heel erg veel. Ik zat ontzettend in mijn hoofd, met als gevolg dat ik in mezelf gekeerd was en mijn hersenen overuren draaiden.

Gek genoeg waren het mijn hormonen die me ineens met beide benen op de grond zetten – lang leve die horrormonen. Ik ging dus op zoek naar manieren om mijn hoofd leeg te maken. Het eerste boek dat ik tegenkwam en me gelijk aansprak, was Bedrock (van de website Bedrock). Ik kom hier later nog op terug, maar kan in ieder geval alvast melden dat dit een topper is. In dit boek is op zo’n luchtige en fijne manier beschreven hoe je aan jezelf kunt werken. Onderwerpen die aan bod komen, zijn voeding, yoga en jawel, mediteren.

Na het lezen van Bedrock ben ik op zoek gegaan naar prettige apps om mee te mediteren. En geloof me, de ene app is zeker de andere niet. Hieronder zet ik een aantal tips voor je neer, die je wat mij betreft zeker zou moeten checken.

Wat heb je aan mediteren?

Heb je even? Mediteren gaat echt niet van de een op andere dag perfect, dat is een ding dat ik zeker heb gemerkt. Ik moest er enorm aan wennen om mijn gedachten los te laten. Te accepteren dat ik gedachten heb, maar ze niet bén. Even van een afstandje naar ze te kijken – als een soort (donder)wolkjes aan de lucht – en me vervolgens weer te richten op een strakblauwe lucht. Of ze te vergelijken met auto’s die langs komen rijden, om vervolgens weer een leeg asfalt achter te laten. De een zal daar minder moeite mee hebben dan de ander, maar ik moest echt oefenen voor ik het onder de knie kreeg.

Nu het me beter afgaat, merk ik dat ik mijn hoofd sneller leeg kan maken. Ook als ik niet aan het mediteren ben. Ik kan ineens beseffen dat mijn hoofd weer overloopt met van alles en nog wat, en snel ruimte voor mezelf creeën in mijn brein. Daardoor kan ik me veel beter concentreren. Ik droom minder vaak weg, omdat ik meer focus heb. Hierdoor kan ik mijn aandacht beter kan richten op wat ik aan het doen ben of waar ik naar luister. Mediteren geeft me dus een stukje rust, iets wat ik enorm miste toen ik begon met mediteren.

Mijn meditatie-tips

Omdat ik weet hoe lastig het is om te beginnen met mediteren, heb ik wat tips voor je. Onthoud vooral dat niets verplicht is en je echt zelf zal moeten uitvinden wat het beste voor jou werkt. Jouw brein is nou eenmaal niet mijn brein, en dat is maar goed ook.

  1. Zoek een rustig plekje. Dit is voor mij echt ontzettend belangrijk. Als ik geen rustige plek heb, of geen rust kan vinden op de plek waar ik probeer te mediteren, dan werkt het niet. Een rustige plek betekent voor mij een kamer waar ik alleen ben en waar niet direct mensen bij in de buurt zijn. Een ruimte waar ik me echt even op mezelf kan richten, zonder te worden afgeleid door anderen.
  2. Luister naar fijne meditatie-apps via de oortjes van je telefoon. Door via mijn oortjes te luisteren, word ik even afgesloten van de rest van de wereld en kan ik me volledig op mezelf richten. Persoonlijk vind ik meditaties fijn waarin iemand tegen me praat. Handige apps hiervoor zijn Headspace (de stem van deze man is GENIAAL, puur genot) en Mr. Mindset. Ik moet eerlijk zeggen dat ik nog niet veel meer apps dan deze heb uitgeprobeerd, maar ik denk dat ik gelijk twee goede te pakken heb. Ik vind ze zelf namelijk erg fijn. Ook kun je eens zoeken op Youtube. Probeer bijvoorbeeld eens een meditatie van Sanny zoekt geluk – sowieso is haar kanaal een grote tip om eens een kijkje op te nemen.
  3. Als het donker is buiten, vind ik het fijn om het licht een beetje te dimmen. Ik heb het idee dat ik dan sneller een focus vind en niet door het licht word afgeleid.
  4. Overal lees je vanalles over houdingen die je kunt aannemen tijdens het mediteren, maar ga vooral zitten of liggen zoals je zelf wilt. Ik neem gewoon de houding aan die op dat moment het fijnste voelt. Soms betekent het dat ik lekker in bed ga liggen, soms wil ik juist rechtop zitten op een stoel en voelt dat fijner. Voor mij werkt het dus om gewoon te kijken naar hoe ik me op dat moment voel en geen vaste houding te hebben.
  5. Voel je weerstand? Stop dan lekker en probeer het een andere keer opnieuw. Zodra ik merk dat ik tijdens een meditatie alleen maar bezig ben met hoe lang duurt dit nog  en zouden er al vijf minuten voorbij zijn, dan heeft het geen zin. Als ik mezelf dwing om de meditatie af te maken, voel me ik me daarna niet fijner dan voor de meditatie en is mijn hoofd niet leeg. Ik heb een tijdje geprobeerd om mediteren een onderdeel van mijn to-do-lijstje te maken – geloof me, dat werkt niet. Zo moest ik elke dag voor mijn werk in alle haast nog even mediteren van mezelf. Dit werkt dus NIET voor mij. Het voelde alsof ik mezelf steeds dwong om iets te doen, wat weerstand opriep. Zodra ik met de meditaties klaar was, moest ik me naar werk haasten. Als er ook maar iets van rust in mijn hoofd was gekomen door de meditatie, dan was die er binnen tien seconden daarna weer uit geslagen. Geen succes dus. Nu ga ik mediteren op het moment dat het goed voelt en ik merk dat ik daar veel meer aan heb.

En, heb ik je overtuigd? Als je nog vragen hebt, laat dan gerust een berichtje achter of neem contact met me op. En heb je nog fijne mediteer-tips? Laat het me weten.

Posts created 29

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Gerelateerde berichten

Type je zoekwoorden hierboven en druk op Enter om te zoeken. Druk ESC om te annuleren.

Terug naar boven