PCOS

PCOS – die horrormonen ook

Wist je dat je door voeding en leefstijl je hormonen in balans kunt krijgen? Ja echt, onze levensstijl heeft ontzettend veel invloed op hoe je je voelt, op gewicht te blijven en zelfs zwanger te worden. Als hormoonfactor trainer weet Annemiek van Puur by Annemiek alles over de belangrijkste hormonen in ons lichaam en hoe je deze met voeding, leefstijl en eventueel supplementen in balans kunt krijgen. In haar praktijk begeleidt ze vrouwen met diverse hormonale klachten, met PCOS als specialisme. In deze blog legt ze je meer uit over PCOS en hoe je hier het beste mee om kunt gaan.

PCOS

PCOS staat voor polycysteus ovariumsyndroom. Een hele mond vol, maar kort gezegd is er sprake van een disbalans tussen de geslachtshormonen oestrogeen, progesteron en testosteron waardoor er iets mis gaat tijdens de eisprong. Veel vrouwen komen pas achter de diagnose PCOS, als het zwanger worden niet lukt.

PCOS is een optelsom van symptomen waarbij de diagnose wordt vastgesteld als je minimaal twee van de volgende symptomen hebt:

  • Onregelmatig of niet menstrueren (minder  dan twee keer per drie maanden)
  • Overmatige aanmaak van het mannelijk hormoon testosteron. Hierdoor kan onder andere, acne, overbeharing of haarverlies op het hoofd ontstaan.
  • Cystes op de eierstok. Dit kan door een inwendige echo worden vastgesteld.

De meeste vrouwen die de diagnose PCOS krijgen gaan ervan uit dat het alleen te maken heeft met cystes op de eierstokken. Maar dat is niet het geval. Het kan één van de symptomen zijn die komt kijken bij PCOS. Het echte probleem zijn niet de cystes, maar juist waarom deze cystes er zijn. En dit kan aan veel verschillende dingen liggen, zoals: insulineresistentie, niet genoeg eten, onvoldoende voedingsstoffen binnen krijgen, stress, schildklierproblemen, overgewicht, of slechte darmwerking. Probeer te achterhalen waar het bij jou vandaan zou kunnen komen.

Zo’n 15% van de vrouwen heeft dit syndroom en het is helaas (nog) niet te genezen. Wel kun je de bijbehorende symptomen voor een groot gedeelte onder controle krijgen door gezonde voeding, krachtsporten en ontspanning.

Voeding en leefstijl

Uit ervaring, maar ook door ervaring met klanten weet ik dat voeding ontzettend veel invloed heeft om de kans op een zwangerschap te vergroten, weer regelmaat in je menstruatie te krijgen of acne te verminderen. Qua voeding kan je werken aan minder stress in het lichaam, waardoor het hormoon progesteron beter zijn werk  kan doen. Probeer voeding te vermijden die het immuunsysteem activeert en de ontstekingsactiviteit verhoogt. Dit zijn met name toegevoegde suikers, smaakversterkers, te veel koffie, slechte vetten, maar ook voeding die je darmwerking kunnen verstoren zoals (te veel) gluten en zuivel.

Ook hormoonverstorende stoffen zoals weekmakers in plastics of zware metalen zoals kwik en lood kunnen effect hebben op je hormoonbalans Een hele lijst, maar gelukkig blijft er nog genoeg over om wel te eten Denk eens aan havermout, veel groente, quinoa, rijst, boekweitpannenkoeken, fruit, noten, avocado, vis, eieren en noem maar op.

Naast voeding is ontspanning belangrijk, met eventueel als aanvulling een goede visolie met vitamine D om je immuunsysteem te versterken en laaggradige ontstekingen te verlagen. Een speciale zwangerschaps multi is altijd aan te raden ter ondersteuning bij het zwanger worden.

Wil je meer weten over wat voeding en leefstijl voor jou kan betekenen voor een gezonde hormoonbalans? Neem dan eens een kijkje op www.dehormoonfactor.nl, Instagram en Facebook. Af en toe post ze tips, weetjes en voorbeelden over hormonen en voeding.

Posts created 29

Gerelateerde berichten

Type je zoekwoorden hierboven en druk op Enter om te zoeken. Druk ESC om te annuleren.

Terug naar boven