Suikervrij-eten-om-je-hormonen-in-balans-te-krijgen

Suikervrij eten om je hormonen in balans te krijgen

Ik hoor je denken: suikervrij eten, waarom in godsnaam? Dat zal ik je vertellen. Nadat ik in februari ben bevallen na een zwangerschap van 21 weken, had mijn lichaam even tijd nodig om zichzelf te herstellen. Met even bedoel ik zo’n 3-4 maanden – na die tijd was mijn cyclus vrijwel weer hetzelfde als voorheen en had ik weer een eisprong gehad. Prima.

In augustus raakte ik opnieuw zwanger. Helaas eindigde deze zwangerschap al snel in een miskraam. Maar toen was het hek van de dam. Ik weet niet of ik er meer mee bezig was na de miskraam dan na mijn eerste zwangerschap, maar vanaf dat moment merkte ik dat ik volledig uit balans was. De hormonen gierden door mijn lijf. Emotioneel stabiel? Als ik iets niet was, was dat het.

Zoals wel vaker de afgelopen tijd, richtte ik me daarna tot mijn grote vriend Google. Ik vond een aantal fijne boeken, waaronder deze. Ik ging me verdiepen in mindfulness, yoga en voeding. Het bleef een tijdje bij boeken lezen over hoe ik gezonder kon leven om me vooral mentaal beter te voelen. Stress verminderen stond op ongeveer elk lijstje met dikke letters bovenaan. Ja prima, maar hoe?

Na een tip van een collega over een voedingsdeskundige die ook kijkt naar de balans van je hormonen, leek het mij een goed moment om hier ook mee aan de slag te gaan. Zo gezegd, zo gedaan. Ik nam contact op met Sanne van FitFoodFab en besloot een traject bij haar in te gaan van 6 weken. Hiervoor stuurde Sanne me eerst een aantal vragenlijsten toe, die ik eerlijk moest beantwoorden. Vooral bij de vragenlijst over stress vond ik het lastig om een aantal dingen niet toch stiekem wat minder zwaar in te vullen. Denk hierbij aan lusteloze houding, sombere gedachten en piekeren. Ook vroeg Sanne me om een week lang een eetdagboek bij te houden.

Daarna spraken we af. Tijdens deze afspraak liep Sanne nog een aantal vragenlijsten met me door en vertelde me ook gelijk haar eerste conclusie. Ik stond langdurig onder stress en zat nog wel op het randje van oké, maar eigenlijk was dit niet zo’n beste score. Dat verbaasde me niet, maar gaf des te meer aan dat ik hieraan zou moeten werken. Wat ik heel fijn vond, is dat Sanne me ook veel uitlegde over de werking van hormonen en dan met name de geslachtshormonen. Ze legde me uit wat er gebeurt in je lijf, wanneer je langdurig onder stress staat. Ik kan je vertellen, dat is niet best.

Vervolgens namen we mijn eetdagboek door. Omdat ik de week van mijn eetdagboek op vakantie was én gelijk na mijn vakantie een aantal etentjes gepland had, wist ik al dat dit dagboek ook niet zo’n beste indruk zou achterlaten. Ik had praktisch elke dag een aantal wijntjes gedronken en in het kader van dit moet ik voorlopig een tijdje missen, was ik ook lekker los gegaan met chocola, chips en andere ongezonde dingen.

Sanne vertelde me dat het eten van suikers en snelle koolhydraten ook een vorm van stress oplevert voor je lichaam. Omdat met name mijn darmen niet optimaal werkten, gaf ze me het advies om een aantal weken onbewerkte voeding te eten. Dat betekende geen zakjes en pakjes meer, want ook daarin zitten verborgen suikers en e-nummers die ontstekingen, huidklachten en emotionele stress kunnen triggeren. Een aantal andere triggers zijn gluten, caseïne (koemelkproducten), alcohol, cafeïne en theïne. Ook deze moest ik vaker laten staan, en dan met name alcohol. De rest van het advies bestond uit het eten van 300-500 gram groente, meer gezonde vetten en eiwitten per dag. Sanne raadde me ook een aantal supplementen aan, omdat ik van die stoffen niet genoeg binnen kreeg.

Kort gezegd, even geen:

  • Suikers: geraffineerde suiker en snelle koolhydraten.
  • Bewerkt voedsel (e-nummers en chemische stoffen)
  • Vloeistoffen uit plastic (BPA), vanwege de xeno-oestrogenen daarin.
  • Alcohol (hè, verrassend).

En even minder:

  • Gluten: tarwe, spelt, rogge, kamut en gerst.
  • Zuivel (koemelkproducten): melk, kaas, yoghurt, biogarde en kwark.

Dankzij de uitgebreide uitleg van Sanne wist ik niet alleen waar ik mee aan de slag kon gaan, maar ook vooral waarom. Dat laatste hielp me enorm. Ik schrok ervan om te horen wat ik mijn lichaam eigenlijk aandeed met de langdurige stress waar ik mee te maken had. Het roer moest om, en dus besloot ik van de een op andere dag te stoppen met suikers en bewerkt voedsel, zoals het advies van Sanne was. Het fijne gesprek en haar begeleiding hebben me hier erg bij geholpen.

Of het omgooien van mijn voedingspatroon effect had? En wat de ontwenningsverschijnselen waren waar ik mee te maken kreeg? Dat lees je hier. Heb je vragen? Stel ze hieronder, ik help je graag.

Posts created 29

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Gerelateerde berichten

Type je zoekwoorden hierboven en druk op Enter om te zoeken. Druk ESC om te annuleren.

Terug naar boven