Suikervrij-eten-meer-energie-en-balans

Suikervrij eten – meer energie en balans in mijn hormonen

Misschien heb je al gelezen over de ontwenningsverschijnselen waar ik mee te maken kreeg na het cold turkey stoppen met eten van suikers en bewerkt voedsel. De hoofdpijn, vermoeidheid en rommelende darmen waren wat minder, maar gelukkig merkte ik niet lang daarna ook de positieve effecten op mijn lichaam. Zo kreeg ik meer energie, was ik emotioneel veel stabieler (lang leve een stabiele bloedsuikerspiegel!) en knapte mijn huid ook aardig op.

Daarbij had ik veel minder trek gedurende de dag. Ik werd bijvoorbeeld niet wakker met honger, wat ik eerder weleens had, en had ook geen dip meer na de lunch. Ik moet eerlijk toegeven dat ik het aan het einde van de middag wel wat zwaarder had, maar dan nam ik gewoon een glas water of kop thee en ging het wel weer.

Wat me het allermeest opviel, was mijn menstruatiecyclus. Amper 2 weken na het stoppen met eten van suikers, werd ik ongesteld. Was ik eerder altijd een aantal dagen bezig met het ongesteld worden, werd ik nu gewoon BAM ongesteld. Geen oud bloed vooraf, alleen een beetje buikpijn en een paar uur later brak mijn menstruatie door. Die had ik nog even niet verwacht, dus dit was wel een verrassing. De maanden hiervoor werd ik na 40 dagen en 34 dagen pas ongesteld, dus een cyclus van 26 dagen zag ik even niet aankomen.

Nu was ik hiervoor ook nooit extreem zwaar ongesteld, maar wat me deze keer wel opviel was dat ik vrijwel geen last had van mijn buik of onderrug. Ook voelde ik me mentaal gezien best prima. De PMS-klachten waar ik normaal gesproken dus last van had, waren nu bijna niet aan de orde. En mijn cyclus was een heel stuk korter, ook niet verkeerd.

Doorgaan met suikervrij eten

Doordat ik me emotioneel zoveel beter voelde én zo snel al zag wat het effect was op mijn cyclus, besloot ik om het suikervrij eten nog even door te zetten. Zoveel moeite kost het nou ook weer niet, al vergt het wel wat plan-werk. Even snel een maaltijd zonder suiker halen, is er niet bij. Ik moet echt zelf in de keuken aan de slag. Dat is op zich geen probleem, want ik word best blij van in de keuken staan. Het kost alleen best wat tijd – en laat ik die nou niet altijd in grote aantallen hebben. Gelukkig gaat het me tot nu toe goed af.

Omdat ik weet dat het lastig plannen is om geen toegevoegde suikers te eten, heb ik wat tips voor je op een rijtje gezet. Heb je nog vragen? Stel ze dan hieronder, ik ben benieuwd en help je graag!

Posts created 29

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Gerelateerde berichten

Type je zoekwoorden hierboven en druk op Enter om te zoeken. Druk ESC om te annuleren.

Terug naar boven